Stel je vraag
10 maart 2015
Dit kan toch niet waar zijn?!
20 maart 2015

Stel je vraag: Daphne

Deze week heeft Daphne (niet haar echte naam) van 12 jaar een vraag:

“Ik zit best wel in een leuke groep acht klas en vindt het heel spannend om naar het voorgezet onderwijs te gaan. In mijn klas wordt er soms wel eens gepest en ik neem het altijd op voor andere kinderen. Mijn moeder noemt mij een ‘verdediger’. Bestaat deze rol echt?

Mijn antwoord

Hoi Daphne,
Wat leuk dat jij de eerste bent die haar vraag stelt voor de rubriek ‘Stel je vraag’. Een leuke en goede vraag ook! Kijk eens aan, een verdediger. Een prachtige rol om in de klas te hebben en vooral heel dapper. Wat mij betreft ben jij een held! Wat je neemt het dus op voor andere kinderen. Heel goed.
Zoals je misschien weet geef ik ook samen met een anti-pest trainer, een training tegen pesten op basisscholen. Tijdens één van deze lessen, hebben we het ook over verschillende rollen die je in een klas kunt hebben. Helemaal onderaan mijn reactie heb ik ook een tekening gemaakt, met een overzicht. De tekening laat zien welke rollen er zijn en wat je doet of laat als je die rol hebt.

De rollen en kenmerken zijn:

  • Groepsleerkracht: de juf of meester is eigenlijk met een moeilijk woord ‘de toezichhouder’. Hij of zij geeft jouw les, maar probeert er ook voor te zorgen dat je met plezier naar school kan gaan. Dat probeert de juf of meester op zijn of haar eigen manier. Dit kan zijn door spelletjes met je te spelen, de les leuk te maken of juist door open te praten met elkaar.
  • Pester: dit kunnen meerdere personen (jongens en meisjes) zijn in de klas. Een pester pest dagelijks één of meerdere kinderen in de groep. Dit doet hij of zij om verschillende redenen en op verschillende plekken. Op schoolpleinen wordt veel gepest. Een voorbeeld hiervan kan zijn: hetzelfde kind mag van de pester niet meedoen met een potje voetbal, of elke dag worden dezelfde kinderen uitgescholden, of elke dag wordt een kind opgewacht na schooltijd en wordt geslagen, en zo zijn er helaas nog meer voorbeelden.
  • Aanmoediger: een aanmoediger staat vaak naast de pester. Hij of zij zorgt ervoor dat de pester blijft pesten door bijvoorbeeld steeds vervelende dingen te zeggen. De persoon pest ook, maar zorgt er zeker voor dat er ook blijvend gepest word. Ook de aanmoediger heeft zo haar of zijn redenen om te pesten. Maar dat wil niet zeggen dat dit oké is.
  • Meeloper: een meeloper zal meedoen aan het pesten, maar zal niet de pester zijn of aanmoedigen. Deze rol is ook heel lastig, want soms wil je helemaal niet meedoen met pesten, maar durf je niet zo goed voor iemand op te komen. Dat kan ik me ook goed voorstellen want je kunt bang zijn om zelf gepest te worden. Een meeloper staat achter de pester en aanmoediger en zal niet zo snel er iets over zeggen.
  • Toeschouwer: een toeschouwer ziet geen conflicten in de klas of wil ze niet zien. Liever houdt hij of zij zich op de achtergrond om zelf geen doelwit te worden. Dus: ik doe niks, pakken ze mij ook niet!
  • Verdediger: een dappere rol, maar vaak niet makkelijk. Een verdediger trekt problemen naar zich toe en voelt zich verantwoordelijk. Hij of zij neemt het voor diegene op die dat niet goed zelf kunnen. Maar nu is het de vraag, doe je dit wel op de goede manier en is de gepeste hierbij geholpen? Een verdediger staat voor het gepeste kind en houdt niet van onrecht.
  • Gepeste kind: helaas zijn dit vaak meerdere kinderen in een groep. Waarom je word gepest is niet altijd duidelijk, maar weet dat het nooit terecht is! Lastig misschien om voor te stellen, maar pesters, aanmoedigers en meelopers zijn ook ‘slachtoffers’. Zij pesten namelijk bijvoorbeeld, omdat zij bang zijn om hun populariteit te verliezen, of dat ze jaloers zijn, of omdat zij thuis geen leuke situatie hebben. Allerlei redenen in ieder geval. Een gepest kind kan niet meer zo goed voor zichzelf opkomen en weet ook niet meer hoe ze dat moeten doen. Het liefst zijn ze onzichtbaar en staan verschuilt achter de groepsleerkracht, verdedigers en toeschouwers.

foto

 

 

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn kenmerken omschrijvingen en rollen. Misschien zijn er meerdere kinderen die nog rollen weten?

Groetjes,
Charlotte

Elke week kun je jouw vraag stellen en kijken we samen naar een passende oplossing. Jouw vraag stuur je anoniem, dat betekent dat niemand hoeft te zien wie jij bent. Ik zal antwoord geven op je vraag en deze op de website plaatsen, zodat iedereen kan meedenken. Insturen doe je naar Charlotte@heldenzijn.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.